Fysieke Integriteit 2008/2011

 
KOOKLIJN

Kooklijn: opvoeden is voeden is behoeden


Het toenemende overgewicht bij kinderen is een groot probleem. Door hun zwaarlijvigheid kunnen ze zich fysiek niet evenwichtig ontwikkelen wat vaak desastreuze effecten heeft op hun sociale en mentale prestaties. Een meer samenhangend en gezond voedingspatroon versterkt de effecten van de sportactiviteiten.

Een school met een eetcultuur maakt kinderen bewust van wat zij consumeren. Het meewerken aan inkopen, voorbereiden, koken, uitserveren, opruimen en afwassen waar ook stagairs van het vmbo en het mbo betrokken zijn transformeert deze eetcultuur naar een impliciete respectcultuur en zorgcultuur die de sociale cohesie tussen de groepen onderling kan versterken.

Naast de louter technische skills – koken - is er ook hier weer sprake van sociale skills – van inkopen tot verzorgen - en culturele skills – van het ontwikkelen van smaaksensibiliteit tot aan geleefde kennis van andere culturen. Hallal is hier een even belangrijke invalshoek als biologisch voedsel.

In een tweede fase maakt de keuken een doorstart als wijkrestaurant zodat respect ook in de wijk doorwerkt. Hierbij ontstaat economische bedrijvigheid die de eigenwaarde van de kinderen vergroot en zelfs een financiele ruimte schept waarmee andere activiteiten bekostigd kunnen worden. Al deze fysieke, sociale en culturele componenten versterken de effecten van de sportskills.