Fysieke Integriteit 2008/2011

 
JUDOLIJN

Judolijn: iedere krijger is ook een gever


Door de invloed van massamedia en de integrale aanwezigheid van nieuwe media in het leven van kinderen wordt hun fysieke ervaring van de wereld danig ontkoppeld. Het gebruik van de game computer die de video cultuur door de interactieve component geïntensiveerd heeft, heeft geweld gevirtualiseerd, wat in het dagelijks leven soms tot onoorbare imitatief gedrag leidt. De hectiek van het dagelijkse bestaan versterkt deze excessiviteit. Het is voor kinderen steeds moeilijker om grenzen te stellen en keuzes te maken.

Om kinderen weer in contact te laten komen met hun lichaam wordt een integrale ervaring van deze lichamelijkheid bevorderd. Japanse krijgskunsten, met name judo, behoren tot de tools waarmee dit in verenigingen en sportscholen al jarenlang wordt gedaan. Het voordeel van judo is het fysieke contact waardoor concreet de weerstand en focus van kinderen wordt versterkt.

Door kinderen minstens een uur in de week te laten judoën wordt de ontwikkeling van een drietal samenhangende skills bevorderd: sportskills (technisch judo), culturele skills (de sportregels en Japanse etiquette) en sociale skills (doorwerking van deze sportieve respectcultuur). Zo blijkt iedere krijger ook een gever te zijn.