Judolijn:
iedere krijger is ook een gever
Door de invloed van massamedia en de integrale aanwezigheid
van nieuwe media in het leven van kinderen wordt hun fysieke
ervaring van de wereld danig ontkoppeld. Het gebruik van
de game computer die de video cultuur door de interactieve
component geïntensiveerd heeft, heeft geweld gevirtualiseerd,
wat in het dagelijks leven soms tot onoorbare imitatief
gedrag leidt. De hectiek van het dagelijkse bestaan versterkt
deze excessiviteit. Het is voor kinderen steeds moeilijker
om grenzen te stellen en keuzes te maken.
Om kinderen weer in contact te laten komen met hun lichaam
wordt een integrale ervaring van deze lichamelijkheid
bevorderd. Japanse krijgskunsten, met name judo, behoren
tot de tools waarmee dit in verenigingen en sportscholen
al jarenlang wordt gedaan. Het voordeel van judo is het
fysieke contact waardoor concreet de weerstand en focus
van kinderen wordt versterkt.
Door
kinderen minstens een uur in de week te laten judoën
wordt de ontwikkeling van een drietal samenhangende skills
bevorderd: sportskills (technisch judo), culturele
skills (de sportregels en Japanse etiquette) en sociale
skills (doorwerking van deze sportieve respectcultuur).
Zo blijkt iedere krijger ook een gever te zijn.
|