INHOUDSOPGAVE | |||
Existentialisme herdacht De Rennies voorbij? |
Henk Oosterling Awee Prins |
9 | |
DE BOEKEN | |||
Is het existentialisme wel een humanisme? Jean Paul Sartre over de grenzen van de vrijheid en de verantwoordelijkheid | Awee Prins | 15 | |
Het absurde, opstand en mimesis Camus in perspectief | Hans Achterhuis | 33 | |
De schuld van de vrijheid Bataille's 'innerlijke ervaring' als blinde vlek van het existentialisme | Laurens ten Kate | 41 | |
HET DEBAT | |||
Revolte en revolutie Over de relatie tussen Sartre en Camus | Jan Sperna Weiland | 61 | |
De weldaad van het geweld Bataille versus Sartre en Camus | Walter Dornstedt |
75 | |
Schrijven als een suïcidale opstand Blanchot over Camus' Sisyfus en Bataille's extase | Richard de Brabander | 91 | |
PERSPECTIEVEN | |||
Sartre's keuze De betekenis van een ethisch maximaal | Ger Groot | 109 | |
Is het absurde kunstwerk mogelijk? Camus en hedendaagse kunst | Jacques De Visscher |
125 | |
Aporetisch existeren Een batailleske actualiteit | Henk Oosterling |
141 | |
LITERATUUR | 157 | ||
EXISTENTIALISME HERDACHT De Rennies voorbij? Henk Oosterling Awee Prins |
Deze bundel is het resultaat van een merkwaardige verbintenis: een
bibliografische oprisping, het maagzuur van een ethisch politieke dilemma
en de onweerstaanbare filosofische aandrift tot zelfmedicatie. In 1943
verschenen in de franstalige filosofie een drietal invloedrijke boeken:
Jean Paul Sartre's L'Être et le Néant, Albert Camus' Le mythe de Sisyphe en
Georges Bataille's L'expérience intérieure. Hoewel het laatste boek bij
verschijnen in filosofenland nauwelijks werd opgemerkt eerst later werd
Bataille's dubbelzinnig existentiële appel voor filosofen een
inspiratiebron , was het voor Sartre aanstootgevend genoeg om er
onmiddellijk een kritische analyse aan te wijden.
In 1993, vijftig jaar na het verschijnen van de genoemde boeken,
besloot de Faculteit der Wijsbegeerte in het kader van het lustrum van de
Erasmus Universiteit, een congres te wijden aan de vraag wat het
existentialisme ons heden ten dage nog te zeggen heeft. Deels leek het een
gebruikelijke academische gelegenheidsexercitie: het monumentale karakter
van 'klassieke' werken werd opnieuw onder de aandacht van een filosofisch
geïnteresseerd publiek gebracht. Tevens werd echter een poging gewaagd om
door deze monumentalisering heen te vragen naar de actuele zeggingskracht
van deze teksten. Herdenken is niet alleen een monumentalisering van dat
wat gebeurd is, maar altijd ook een poging om het gebeurde opnieuw dat
wil zeggen vanuit de eigen tijd te doordenken. Herdenken is
monumentaliseren èn actualiseren.
Vijf jaar na de lustrumviering wordt met het verschijnen van deze
bundel "de herdenking herdacht". Naast teksten van Sartre, Camus en
Bataille wordt nu ook aandacht besteed aan Maurice Blanchots Faux pas, dat
eveneens in 1943 verscheen. De recente belangstelling voor Blanchots werk
èn de invloed die deze 'obscure' denker op Bataille's L'expérience
intérieure heeft gehad waren voldoende reden om een bijdrage over Blanchot
op te nemen. |