Informance, transformance, performance..

Over de (an)esthetiek van Lyotard en Deleuze


Wat is de huidige status van de esthetica? Kunnen theoretici nog over kunst spreken? Hebben filosofen kunstenaars en kunstwerken iets anders te bieden dan kunsthistorici en -critici? Hebben differentiedenkers een specifieke toegang tot kunstpraktijken? Deze vragen vormen het uitgangspunt voor een onderzoek naar de kunstfilosofische beschouwingen van Jean-François Lyotard en Gilles Deleuze. Uitgaande van Lyotards teksten rond het werk van met name Marcel Duchamp en Daniel Buren en Deleuzes teksten over de beeldproducties van Francis Bacon en zijn filmboeken wordt gepoogd zicht te krijgen op hun weerbarstige `(an)esthetica'. Het gaat daarbij om een receptie-esthetisch perspectief: hoe werken beelden door in de ervaring van het publiek en hoe zijn deze ervaringen filosofisch onder woorden te brengen? Deze exploratie oriënteert zich op de mate van inzicht die een specifiek medium genereert (informance), de experimentele kwaliteit ervan (transformance) en de kunst als praktijk (performance). In het college zal met beeldmateriaal worden gewerkt en zal het bespreken en beschrijven van werken een deel van de afronding zijn.