Beste
mensen,
Het
project Fysieke Integriteit dat vanaf 2008 t/m 2011 op onze
school wordt uitgevoerd heeft zijn eerste jaar er haast op
zitten.
Jullie
hebben veel gezichten gezien en hopelijk ook wat van de inspanningen
gemerkt. Misschien hebben ze zelfs resultaten in de klas afgeworpen.
Want daar gaat het ons uiteindelijk om.
In
deze onderwijsbrief som ik ze nog even allemaal op. Ik mag
wel zeggen dat wij van het onderzoeksteam – Verwy-Jonker,
Marvin en ik - zeer tevreden zijn en – zo zal hieronder
blijken – ook de leerkrachten van judo en filosofie.
Dit zijn de twee vakken die het meest zijn uitgewerkt en ook
buiten de school merkbaar resultaten hebben opgeleverd.
Eco
staat nog in de kinderschoenen en zal volgend jaar een flinke
sprong maken. De koks – laten we even deze helden van
de smaak eren – hebben zich het apezuur gekookt (vreemd
gerecht, apezuur, maar toch verteerbaar). De assisterende
moeders waren onmisbaar. Helaas duurde het bouwen van de keuken
iets langer dan verwacht, maar het lijkt erop dat het er nu
van
gaat komen. Vestia heeft 350.000 euro geïnvesteerd (oprechte
dank, heren, voor uw vertrouwen!).
De gemeente – het OBR en JOS – heeft goed geholpen
door de zaak formeel in andere
banen te leiden. Het blijft een kwestie van volhouden.
Waarom
nu plotseling deze brief? In 2008 zijn er twee onderwijsbrieven
verspreid. Daarna hebben we geprobeerd om via het Intranet
te communiceren. Intranet is een afgeschermd internet binnen
de school waar je alleen met een password op kunt komen. Alles
is er in categorieën opgedeeld: judo, keuken, filosofie,
agenda, enz. Je klikt op een categorie en krijgt gewoon
een briefformaat waar je je boodschap, opmerking of vraag
intikt.
Op
de agenda werd telkens aangegeven wat er zoal te gebeuren
stond op school. Wethouders, burgemeester, staatssecretaris,
koningin, groepen van universiteiten en gemeenten, delegaties
uit het buitenland, al deze bezoeken – tenzij het topsecret
was - werden keurig in de agenda gemeld.
Ook
stonden er commentaren, verslagen en vragen van de judojuf,
koks, filodocent en -studenten, ecobegeleider, stagiaires,
projectleider Marvin en mijzelf op. In principe kon dus iedereen
meedenken met het project. Dat iedereen sowieso heeft meegewerkt
is ons niet ontgaan.
Wim
en Jannie waren dan wel onze directe contactpersonen, we beseften
terdege dat het allemaal in de klassen moest gebeuren. Intranet
is simpel. Je gaat naar mijn pagina www.henkoosterling.nl
en je ziet rechtsboven Intranet staan. Klikken en aanmelden.
Je geeft je naam op en kiest een password. Whatever word.
De
administrateurs Maarten en Martin die dit voor mij technisch
regelen – melden mij dit en geven je een dag later toestemming.
Vanaf dat moment ben je er in. Je markeert het adres van Intranet
op je computer (toevoegen aan favorieten) en vanaf dat moment
kun je er altijd op.
Altijd
handig om een vaste dag te nemen om even te kijken. Bijvoorbeeld
zondagnacht 3.00 uur.
Een
aantal leerkrachten hebben de sprong gewaagd. Enkelen hebben
een berichtje als reactie op vragen over de lessen achtergelaten.
Door een paar anderen wordt wel gekeken, maar niet geschreven.
Voor de meesten is de stap naar het Intranet te groot gebleken.
Jammer, want voor de onderzoekers en de leerkrachten van de
extra lessen – judo, keuken, filosofie, eco –
is jullie
informatie ontzettend belangrijk.
Ook
voor de onderzoekers Misschien dat het volgend jaar beter
lukt als jullie in september het boekje met de onderzoeksresultaten
van de nulmeting overhandigd krijgen. Ik begrijp die koudwatervrees
gevoel wel want eigenlijk heb ik ook niks met computers. Laat
een ding duidelijk zijn: het kan ook zonder, maar soms kost
dat zo veel meer tijd.
Onderzoek
2008-2009
Zoals
gezegd, het eerste jaar is afgerond. Het was een immense klus
om onze leerlingen en die van de drie controlescholen (650
in totaal) fysiek met de Eurofit test te testen. Dank voor
jullie inzet bij de SDQ testen. Het blijft een klus. De stagiaires
van de HRo pedagogiek hebben zich enorm ingezet. Zij hebben
de ouders gepolst. Ook aan het eind van het jaar om hen naar
hun eigen wensen te vragen. Dat loopt allemaal wat stroever,
maar alle begin is moeilijk. De nieuwe ervaringen van de leerlingen
maken hen nieuwsgierig en enthousiast.
Om
maar te zwijgen van gouden medailles! We zijn nu bezig met
de leerlingvolgsystemen om de voortgang van de leerlingen
in kaart te brengen. Stagiaire Suzy-Ann maakt deze laatste
maand
observaties van een paar leerlingen zodat we die wat intensiever
kunnen volgen.
Zo
zijn de leerlingen op drie lijnen gecheckt:
1)
Fysiek (hoe zwaar, snel, lenig enz)
2)
Sociaal-emotioneel (hoe uiten en gedragen ze zich thuis en
op school)
3)
Cognitief (hoe is hun leerinstelling en zijn de leerresultaten)
We
hadden graag wat meer gesprekken met jullie gevoerd en ook
geprobeerd dat allemaal in het werkschema te krijgen, maar
soms is het er toch bij ingeschoten. Jammer, maar we doen
aan het begin van het nieuwe schooljaar als iedereen weer
superfit is, een nieuwe pogingen om nog wat ervaringen op
te tekenen. In september komt het Verwey-Jonker Instituut
die samen met de Erasmus Universiteit het onderzoek doet,
met het eerste tussenrapport. Nanne, Harry en Huub hebben
er hun tanden op stuk gebeten. Marvin is de tussenpersoon
geweest.
Hij
is in zijn rol als project leider gegroeid en heeft me steeds
meer werk uit handen genomen zodat ik mij op de randvoorwaarden
van het project kon blijven concentreren. Zelf heb ik de afgelopen
maanden een tweede boek over Vakmanstad geschreven waarin
ons project uitgebreid wordt opgetekend. Voor de filosofisch
geïnteresseerden – en wie is dat niet? –
is er in
dit boek flink wat te grasduinen. Iedereen krijgt van beide
boeken een exemplaar.
Hieronder
vinden jullie de resultaten tot nu toe van de vier lijnen
van het project Fysieke
Integriteit
(ik noem het overigens in mijn boek een traject).
1.
Bezoekers
2.
Judolijn
3.
Kooklijn
4.
Filolijn
5.
Ecolijn
6.
Documentaire
7.
Schoolsportvereniging
8.
Stagiair(e)s
Bezoekers: royaal loyaal
Daar
was ze dan, de koningin. Wat je er ook van mag denken, het
was goed voor de school.
En
voor de buurt. Inmiddels is Hare Majesteit op Zuid kind aan
huis (het was alweer het vierde bezoek en ook prinsen en prinsessen
doen de buurt aan) maar haar op school krijgen, is
wel even iets aparts. Mooie foto’s met de staatsecretaris
en Wim. Sommigen mochten erbij zijn,
anderen – waaronder ik; de AIVD heeft mijn recalcitrante
verleden goed gescreend! - niet.
Onbelangrijk, want het gaat om de exposure van de school.
En
dan burgemeester Ahmed Aboutaleb. Hij was nog niet aangetreden
of hij verscheen met wethouder Schrijer in zijn kielzog op
school. Hij sprak met stagiairs en de koks, keek naar de gestripte
keuken en dacht er het zijne van. De bedoeling was dat het
een bezoek van 10 minuten was, maar het werd meer dan een
half uur, waarin ik hem in een stevig mars tempo voor
ongeveer 7 dagen informatie heb gegeven. Hij nam wat duizelig
afscheid.
Enkele
weken geleden meldde zich Rik Grashoff de wethouder van cultuur
die Orhan Kaya was opgevolgd. Hij kwam speciaal voor cultuur
en daarvan is bij ons genoeg te vinden. Wethouder Geluk van
onderwijs is weliswaar niet geweest maar in mijn contacten
met hem heeft hij zich bovenmatig enthousiast uitgelaten over
de school en het experiment Fysieke Integriteit volledig omarmd.
Zijn vroegtijdig aftreden staat overigens geheel los van onze
ontmoetingen. En zo kwamen er delegaties van de Universiteit
van Wageningen om meer te weten
over het ecoproject en streek er een delegatie uit Indonesië
neer om geïnformeerd te worden.
En
daarnaast kwam Jan en Alleman langs. Het moet jullie soms
je neus uit zijn gekomen al die aandacht, maar besef dat het
voor kinderen en buurtbewoners belangrijk is dat de school
zo in de picture staat. We worden serieus genomen en als er
een ding is dat belangrijk is in het leven dan is het wel
het gevoel dat anderen je serieus nemen. Voor kinderen is
dat de absolute basis. Respect van hen krijgen betekent allereerst
hen in hun mogelijkheden en kracht serieus nemen. En dat is
precies wat we op het oog hebben.
Judolijn:
‘we are the champions’
Het
judo heeft dat het duidelijkst geïllustreerd. Op zaterdag
6 juni hebben 21 leerlingen van de Bloemhofschool meegedaan
met het jaarlijkse clubkampioenschap van Sportschool Hagendoorn.
Linda Hagendoorn is judolerares op de Toermalijn, een van
onze controlescholen. Zij is een fenomenale lerares met gevoel
voor de kinderen. Zaterdag 13 juni is ze 6e dan geworden.
Dat is godvergeten hoog. Daisy komt haar regelmatig tegen
op toernooien. Ondanks dat Daisy pas 1e dan is, doet zij mee
aan Europese Kampioenschappen en Wereldkampioenschappen kata.
Dat zijn de grondvormen van het judo die in een soort technisch
‘ballet’ worden uitgevoerd. Perfectie van techniek,
harmonie van beweging en uitgebalanceerde samenwerking zijn
het doel. Zij is goed: Nederlands kampioen en Europees finalist.
Dat is een van de redenen dat we haar soms moeten missen.
Daarom heeft Marco Verheij een korte periode de lessen overgenomen.
Marco is vechtmeester in een ander tak van dit soort krijgskunsten.
Hij heeft de kinderen wat laten zien en laten doen met allerlei
wapens wat door hen leuk werd gevonden als afwisseling.
Oke,
we zijn dus een jaar bezig geweest met judo. Monica, de stagiaire,
was een even charmante als fantastische assistente. Samen
hebben ze de kinderen naar een conditie gevoerd die niemand
kon bevroeden. In februari zijn er motivatie examens afgelegd
voor de eerste banden. Daarbij is toch technisch verschil
gemaakt in kleuren van de slip om kinderen ook onderling te
stimuleren. En zaterdag 6 juni was het dan zover. Van de 35
aangemelde leerlingen verschenen er meer dan 20 op de Beukehoeve
aan de Slinge, begeleid door Daisy, de stagiairs Jörgen
en Monica en enkele ouders. Wim, Marvin en ik waren er ook,
maar we reden op en neer tussen de Beukehoeve en de Afrikaandermarkt,
waar leerlingen en keukenmoeders op de nieuwe ge-update markt
– een cultuur-economisch experiment dat mede
door Vakmanstad was georganiseerd – een kraam uitbaatte
met zelfgemaakte gerechten.
Maar daarover later meer.
Voor
de kinderen waren de wedstrijden de eerste keer dat ze buiten
de school hun technische skills konden tonen. Binnen het project
noemen we dit soort vaardigheden die in praktijk worden gebracht
op zijn Engels: skills. Vandaar ook de naam van het overkoepelende
project: Rotterdam Vakmanstad/Skillcity. Dat is even wat anders.
Er
liepen van verschillende scholen uit Zuid meer dan 100 kinderen
rond waarvan sommigen veel ouder en velen veel hogere banden
hadden. Er werd wel wat beteuterd gekeken in het begin, maar
toen de koudwatervrees voorbij was en de reguliere bravoure
weer vat op de gemoederen kreeg, ging iedereen erin voor wat
ie waard was. En dan bleek na afloop niet mis te zien. De
judoka (judo-ers) waren ingedeeld in groepen naar gewicht,
meisjes apart, jongens apart. Dat was heel ver uitgesplitst
om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven wedstrijd ervaring
op te doen.
Het
was geen knock out systeem, maar een slim opgezet systeem
waarin iedereen zoveel mogelijk wedstrijdjes kon doen. En
dat hebben we geweten. In het begin keken onze leerlingen
nog wat onwennig om zich om steun te zoeken bij Daisy of gewoon
te laten zien dat zij hier nu dit deden. Over trots gesproken.
Maar om je heen kijken is natuurlijk niet echt slim, zeker
niet als je partner meer wedstrijd ervaring heeft. Maar toen
ze het eenmaal doorhadden liep het allemaal uitstekend. Zes
gouden, zes zilveren en acht bronzen medailles vielen de Bloemhof
ten deel. In het wijkblad De Echo staat het mooi vermeld met
namen maar zonder de schoolnaam. We noemen ze hier even allemaal
op:
Goud:
………………………………
Zilver:
………………………………
Brons:
………………………………
Felicitaties
zijn meer dan op zijn plaats. Voor kinderen die een jaar geleden
nog nauwelijks een val zonder pijn doorstonden is dit een
topprestatie. Voor meiden die als het op bewegen - laat
staan op vechten - aankwam geeneens in beeldkwamen is dit
een ego-boost van jewelste.
Hun
sportieve skills hebben hen op meer manieren op de kaart gezet.
Deze
wedstrijden zijn een voorbereiding op de stadskampioenschappen
die op 25 juni in de Ahoy worden gehouden. Ik hoop dat jullie
voor die tijd deze brief hebben gelezen. Die kampioenschappen
zijn alweer een tandje hoger, maar ik zou er niet verbaasd
van staan als enkele van de judoka daar hoge ogen gooien.
Stel je dat eens voor. Helaas zijn de wedstrijden onder schooltijd,
zodat medeleerlingen en leerkrachten er waarschijnlijk niet
heen zullen kunnen. Volgend jaar is er echter weer een Hagendoornkampioenschap.
Kooklijn:
jong leren, een kunst op zich
Van
de vier lijnen is de kooklijn ongetwijfeld de meest bekende.
Alle klassen hebben inmiddels al een keertje aan tafel gezeten.
De noodkeuken heeft veel voorbereidend werk mogelijk gemaakt,
maar volgend jaar gaat het echt gebeuren. Ralph en Ari hebben
samen met de kookmoeders, op de achtergrond ondersteund door
stagiaire Quirine, geprobeerd zo goed als het kon alle kinderen
aan smaken te laten wennen die ze niet kenden. En aanvankelijk
ook niet wilden kennen. In de kooklijn gaat het er echter
om nieuwe dingen te proeven en smaak te ontwikkelen. Ik weet
niet of je daar een beter mens van wordt, maar het geeft je
in ieder geval veel meer speelruimte om je in anderen in te
leven. En dat is al winst in een
angstige wereld.
Eten
is een moeilijke zaak. Denk maar eens aan jezelf wat je allemaal
niet lust. Koken is nog problematischer. Al dat gedoe. Maar
jong geleerd, oud gedaan. Nooit geleerd, nimmer geïnteresseerd.
En nogmaals, interesse is zo’n belangrijke eigenschap.
Het is een vorm van serieus nemen. En de basis voor kwaliteitsbesef.
Je neemt het eten, de smaken, misschien als de kinderen later
gaan koken de creativiteit van de kok serieus. Het feit dat
iemand aandacht aan
je besteed, hoe indirect ook. Net als dat bij judo gebeurt.
Waardering
opbrengen voor zoiets simpels als voedsel is natuurlijk heel
abstract en de poging is een merkwaardig soort idealisme.
De basis in het traject Fysieke Integriteit is veel simpeler:
goed en uitgebalanceerd eten zodat je lichaam zich goed kan
ontwikkelen.
De
Romeinse filosoof Seneca zei het al: een gezonde geest in
een gezond lichaam.
Zwaarlijvigheid
is vaak geen keuze, maar een uit de hand gelopen routine.
Bij de kinderen staan we aan het begin van dit proces. In
dit project beperken we ons tot de pedagogische dimensie.
Goed
eten maakt kinderen meer uitgebalanceerd en heeft tot gevolg
dat de aandacht die ze voor hun voedsel leren opbrengen, samen
met de concentratie die judo van ze vergt,
hun leerresultaten positief kan beïnvloeden.
Oke,
genoeg gefilosofeerd. Back to basics. Via het Intranet en
in de wandelgangen zijn er door leerkrachten opbouwende opmerkingen
gemaakt over de eetroutines. Of het ontbreken ervan. Soms
was het eten onherkenbaar verminkt: de vis zag er niet uit
als vis, waardoor de kinderen het niet goed konden identificeren.
Kids balen. Maar aan de andere kant liet het tafelgedrag
vaak te wensen over. Koks balen. Het kost allemaal ontzettend
veel tijd en liefde.
We
hebben deze opbouwende kritiek opgepikt en er veel over gesproken
met de koks. Die zijn gelukkig zo flexibel als riet in een
storm. Ze buigen met evenveel gemak en waardering als de judoka.
Zij begrijpen als niemand anders dat alleen samenwerking en
bijstellen in het voordeel van de kinderen is.
Op
6 en 7 juni vond er een experiment op de Afrikaandermarkt
plaats. Ook in opdracht van Pact op Zuid waar ons project
ook onder valt. Er waren door kunstenaars nieuwe kramen gemaakt,
designers hadden met marktkooplieden ontwerpen met hun stoffen
gemaakt, ondernemers uit de wijk konden hun thuisproducten
uitbaten, er was een modeschow van leerlingen
van het Albeda en de standwerkers waren terug. Dat was een
klus van een jaar.
Ook
de Bloemhof was met de keuekn aanwezig. De moeders met leerlingen
hadden samen met koks creatieve gerechten gemaakt die over
de toonbank vlogen! De school krijgt zo een ander
aanzien in de wijk wat later zijn vruchten af kan werpen.
Wat
gaat er nu allemaal het volgende schooljaar gebeuren? Allereerst
is er de keuken. Goede koks, goed materiaal, maar evenveel
– of even weinig – tijd. Niet alle groepen van
Oleander zullen ‘overlopen’ naar het Stekgebouw
(of zoals Wim het noemt: het Bestekgebouw). Er moet dus uitgecaterd
worden. En snel anders wordt het eten koud. We gaan achter
een vervoerder plus transportmiddel aan. Belangrijker nog
is de routine in de keuken. Circa 150 monden dagelijks voeden
vergt zelfdiscipline en een soepele organisatie. We zullen
aan het begin van het jaar afspraken gaan maken maar in een
eerste gesprek met directeuren en management
zijn de volgende zaken naar voren gekomen:
Leerkrachten
moeten hun vrije lunchtijd behouden.
Ieder
kind heeft altijd de zelfde plaats aan tafel. Dat kan eens
in de twee maanden veranderd worden, maar het moet voor ieder
kind duidelijk zijn waar het gaat zitten.
Er
komen groepsassistenten die uitserveren. Het eten staat op
tafel klaar. Ook in dit systeem kan gerouleerd worden.
Hbo
stagiairs begeleiden de groepen op de maandag en misschien
op de donderdag.
Er
komen vmbo leerlingen die mee gaan werken.
De
rol van de moeders zal coördinerend zijn.
Er
worden smaaklessen ingevoerd en er kunnen op den duur kinderen
mee gaan koken.
Dit
alles vanzelfsprekend binnen de bestaande lessen die door
dit alles niet beïnvloed moeten worden.
Dit
alles gaat eerst met alle docenten goed gecommuniceerd worden.
Om
het geld voor het eten bij elkaar te krijgen wordt er tweemaal
per jaar voor bedrijven een ‘diner pensant’
– een denkdiner – georganiseerd. De koks koken
met de kinderen en moeders en ik vertel iets over
het project in de taal die deze bedrijven verstaan over onderwerpen
waarin zij geïnteresseerd zijn.
Een
bedrijf kan in het kader van zijn maatschappelijk ondernemen
een tafel ‘kopen’ voor 5 personen voor 1500 euri.
20 tafels levert per keer 30.000 euri op, maal twee. Dat bedrag
financiert de keuken en laat zien wat de economische slagkracht
van een educatieve instelling is. Dit is een gebaar aan onze
financierders
dat we niet van de straat zijn.
Filolijn:
denken en doen
We
zijn een jaar met filosofie bezig geweest. Wouter Pols van
de HRo heeft samen met drie filosofie studenten – Leonie,
Terra en Izaak - in de klassen 5,6,7 en 8 filosofielessen
verzorgd. Het eerste half jaar in de Oleanderstraat en daarna
ook in de Putsebocht. Er zijn verschillende methodes toegepast
die door de studenten kritisch zijn geëvalueerd. Izaak
schrijft op dit moment een scriptie over filosofie onderwijs
aan kinderen. Wouter heeft ze uitstekend begeleid en hen de
eerste kneepjes geleerd. Daarbij knepen ze soms terug en Wouter
heeft daar met zijn flexibele opstelling zijn voordeel meegedaan.
Dit
soort lessen zijn heel moeilijk te evalueren, maar de studenten
hebben dit vakkundig gedaan. In het verslag van het Verweij-Jonker
Instituut zullen deze verslagen worden opgenomen en uitgewerkt.
Dat geldt overigens ook voor de verslagen van de koks en van
de HRo studenten.
Hun
bijdragen zijn hoogst waardevol voor de kwalitatieve kant
van het onderzoek naast de cijfertjes. Ook de sociogrammen
die door Quirine en Suzy-Ann zijn gemaakt bieden inzicht in
kleine verschuivingen.
Hoe
meet je resultaten in de klas. Tijdgebrek aan beide zijden
maakte diepgaande gesprekken met Roos en Bennie die het eerste
half jaar hun klassen lieten filosoferen, onmogelijk. Dit
staat in ieder geval als eerste op mijn verlanglijstje voor
het volgende jaar. Natuurlijk komen er een aantal waarnemingen
in de verslagen van de studenten naar voren. Maar het meest
markante resultaat ligt bij Bennies klas die aan een wedstrijd
spreken in de Bibliotheek meedeed. Ik moet hier nog uitgebreid
over spreken en wellicht kan Bennie met wat via Intranet voeden,
maar een ding is duidelijk: ook hier sleepte de Bloemhof-Oleander
onderscheidingen naar zich toe.
De
continuïteit van deze lessen is inmiddels gegarandeerd.
Volgend jaar gaan Izaak en Leonie zelf lessen geven en zullen
er weer 2 à 3 nieuwe studenten van de Filosofiefaculteit
van de Erasmus
Universiteit aan het team worden toegevoegd. We denken erover
om leerlingen mee te laten doen aan debatwedstrijden die op
verschillende niveau in de stad en landelijk worden gehouden.
Dat zou een mooi ijkpunt voor het volgende jaar kunnen zijn.
De drie stagiairs hebben verslagen moeten schrijven die voor
ieder die daar in geïnteresseerd zijn vanaf september
beschikbaar zijn.
Ecolijn:
energiek tuinieren
De
ecolijn is tot nu toe de minst ontwikkelde lijn. Dat heeft
natuurlijk alles te maken met de seizoenen: alles begint pas
in mei een beetje te bloeien. Bovendien moesten er naast de
reeds bestaande
tuin aan de Putsebocht bij de Oleanderstraat nog twee tuinen
worden aangelegd.
Sport
en Recreatie heeft daar Bert Dusseljee voor vrijgesteld. Deze
is daadkrachtig aan de slag gegaan en inmiddels begint het
er een beetje op te lijken. Bert heeft, ondersteund door Suzy-Ann,
samen met een aantal klassen binnen het Wanita onderwijs een
energieproject begeleid. De techniekleerkrachten hebben daar
ook aan meegewerkt en de kinderen hebben hun eigen energiehuizen
en installaties gemaakt. In het Stekgebouw is een opstelling
gemaakt van energie boards waarin alle aspecten niet allen
in beeld zijn gebracht, maar ook zelf konen worden
uitgevoerd.
Voor
het volgend jaar zijn een aantal zaken in gang gezet. De tuinen
zullen dan klaar zijn en in het onderwijs worden opgenomen.
Centraal staat een groot Ecoproject dat in het verflengde
ligt van het eerdere energieproject. Daarvoor is via Bert
‘ome Gerrit’, de supervisor van het grote tuinencomplex
achter de Mare, benaderd. In plaats van mee te doen met de
schooltuinen gaan we proberen deze lessen in de wijk zelf
te concentreren. Dit staat allemaal nog in de kinderschoenen
en vergt nog een stevige analyse en uitwerking. Daar gaan
Bert en ik in juli mee beginnen zodat iedereen bij het begin
van het nieuwe schooljaar zicht krijgt op wat er te gebeuren
staat.
Omdat
het beeld naar de wijk en de inbedding in de wijk van Fysieke
Integriteit centraal staat ga ik proberen energiebedrijven
te interesseren om zonnecollectoren en een windmolen bij de
scholen
te plaatsten. Deze moeten zo worden geïnstalleerd dat
de kinderen kunnen zien hoe ze
werken. Hoe de energie vloeit, als het ware en waaraan het
in beide scholen verbonden is.
Kortom,
hier gaat ‘fysiek’ de lucht in. Want voor de Bloemhof
geldt inderdaad dat de bomen de
hemel in groeien.
Documentaire
Jullie
hebben de documentairemaker Rob Schröder verschillende
keren in actie gezien. Hij heeft ondertussen flink wat materiaal
geschoten en zal dit voor een eerste verslaglegging op een
DVD vastleggen. Naast de beeldregistraties is hij ook begonnen
met het afnemen van interviews.
Deze
zal ook in september klaar zijn en bij het wetenschappelijke
verslag worden toegevoegd. Vanzelfsprekend ontvangen jullie
allemaal een exemplaar. Volgend jaar zal er meer in de klassen
worden gefilmd. Daarvoor worden jullie van tevoren op de hoogte
steld, zodat in overleg een geschikt moment kan worden gekozen.
Schoolsportvereniging (SSV)
Alle
lijnen worden volgend jaar dus met de wijk verbonden. Voor
de sportlijn (judo) is deze slag al aan het eind van 2008
gemaakt. Ik kreeg lucht van het oprichten van een schoolsportvereniging
in Bloemhof door SportSupport. De 5 in Bloemhof aanwezige
scholen moete dan met elkaar samenwerken om vier sporten op
de kaart te zetten: judo, voetbal, hockey en dans/turnen.
Deze SSV’s zijn al in de Afrikaanderwijk en Katendrecht
gestart en deze hebben de eerste landelijke kampioenen afgeleverd.
Maar belangrijker dan dat: ze hebben ervoor gezorgd dat 1000
leerlingen inmiddels lid zijn van een sportvereniging! Met
De Sleutel als kernschool bestaat deze SSV vanaf april en
worden er al gezamenlijke lessen gegeven. Het gaat nog wat
stroef maar het begin is er
Om
dit allemaal wat professioneler te kunnen doordenken heb ik
de HRo gevraagd mij een afstudeerstudent te geven die in Bloemhof
alle mogelijkheden voor alle leeftijden om te bewegen en te
sporten in kaart te brengen. Leon Molendijk heeft dat fantastisch
gedaan. Hij studeert daar op 30 juni op af en dit rapport
is ook voor iedereen die geïnteresseerd is beschikbaar.
Leon heeft ook straatinterviews gedaan en heeft bij de ouderinterviews
die de stagiairs de afgelopen maand op school hebben afgenomen
aan ouders gevraagd waarin zij geïnteresseerd
zouden zijn. Zo krijgen we een beeld wat we voor de ouders
kunnen organiseren,
wat de band met de school weer verbetert.
Stagiair(e)s
Afgelopen
jaar hebben we dankzij jullie dit programma kunnen uitrollen.
Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de stagiairs.
Ze zijn hierboven allen in hun specifieke betrokkenheid genoemd.
Ik wil nogmaals mijn dank uitspreken voor hun inzet. Die was
niet gering en steeg boven het vereiste aantal uren uit dat
zij hier voor de HRo moesten investeren. Ze hebben zich niet
alleen met observeren en begeleiden van de leerlingen en hun
ouders beziggehouden, ze waren ook niet te beroerd om groenten
te snijden., af te wassen en eurofit testen
af te nemen.
Inmiddels
is een nieuwe groep van de HRo en de EUR gerekruteerd. Van
de HRo krijgen we nu 10 studenten (er hadden zich 32 aangemeld).
Door de ervaringen en de evaluaties van het eerste jaar is
het een stuk makkelijker om hun jaarprogramma vast te stellen
en ze effectiever in te zetten en te scholen. De dames –
want het zijn allemaal dames – zijn zeer enthousiast.
Sommigen
wonen in de directe omgeving van de school in Bloemhof en
Hillesluis en hebben dezelfde achtergrond als onze leerlingen.
Dat biedt indirect allerlei mogelijkheden, waarvan echter
de rol als model, als rolmodel de belangrijkste. Het laat
onze kinderen zien dat je echt wel verder kunt komen dan het
vmbo. Dat HBO voor iedereen een optie is. En zelfs, als je
dat zou willen, een universitaire opleiding, waarbij vakmanschap
voorop staat. Ik weet, het is een lange weg te gaan, maar
hiermee is op z’n minst gezegd dat de mogelijkheid open
ligt.
Uit
eigen ervaring mag ik wel zeggen. Belangrijker dan welke opleiding
dan ook is de mentaliteit die we met Fysiek Integriteit propageren:
open, geïnteresseerd, trots, krachtig maar verantwoordelijk
vanuit zelfvertrouwen en respect voor anderen vanuit een doorleefd
kwaliteitsbesef. Wat we voorstaan is niet het aloude Feijenoords:
“geen woorden, maar daden”
maar een simpeler variant die denken en doen in elkaar schuiven:
Woorden
als daden
Ik
wens jullie een prettige, welverdiende vakantie.
Henk
Oosterling
download
deze brief (pdf)
|